Викладачі Оксана ЦІЖМА та Юрій ЦІЖМА пройшли курс від Національного агентства кваліфікацій «Професійні та освітні кваліфікації: актуальні методологічні підходи для закладів вищої освіти»

Впродовж 22 вересня – 17 жовтня 2025 р. Юрій Ціжма, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри підприємництва, торгівлі та прикладної економіки, Гарант освітньої програми «Підприємництво та інновації» ОР Магістр та старший викладач кафедри підприємництва, торгівлі та прикладної економіки Оксана Ціжма прослухали та завершили курс від Національного агентства кваліфікацій «Професійні та освітні кваліфікації: актуальні методологічні підходи для закладів вищої освіти» обсягом 45 годин.

Цей курс призначений для представників закладів вищої освіти з метою систематизації впровадження сучасних підходів до розроблення освітніх програм, узгоджених із професійними кваліфікаціями, стандартами та європейськими рамками, актуальних підходів до розроблення освітніх програм, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій, узгоджених із європейським кваліфікаційним простором; ролі закладів вищої освіти у процесі присвоєння професійних кваліфікацій відповідно до чинного законодавства та стратегічних орієнтирів розвитку системи кваліфікацій в Україні, використання міжнародних класифікацій ESCO, ISCO, інструментів Europass, Euroguidance.

Курс відеолекцій включає опрацювання запропонованої нормативної документації та джерел використаної літератури та/або виконання відповідних завдань. Після завершення відеолекцій слухачам було запропоновано пройти фінальне тестування, за результатами якого Національним агентством кваліфікацій видано сертифікати про участь у цьому курсі.

Спікерами курсу виступили:

БАЛАНЮК Юрій Вікторович, Голова Національного агентства кваліфікацій

ЄРЕМЕНКО Олена Володимирівна, заступниця Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти

РЕЗНІК Ганна Олегівна, заступниця Голови Національного агентства кваліфікацій

МАНДЗІЙ Тарас Михайлович, член Національного агентства кваліфікацій

БАХРУШИН Володимир Євгенович, Голова вченої ради, професор кафедри системного аналізу та обчислювальної математики Національного університету «Запорізька політехніка», координатор сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України, член Національної команди експертів з реформування вищої освіти

ПОДДИМАЙ Андрій Борисович, Директор юридичного департаменту Федерації металургів України (представник від Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні)

БАЛУБА Ігор Анатолійович, керівник експертної групи з розвитку системи кваліфікацій та освіти дорослих директорату вищої освіти та освіти дорослих Міністерства освіти і науки України

УБОГОВ Сергій Геннадійович, начальник Управління медичний кадрів, освіти і науки Міністерства охорони здоров’я України

СТЕПАНКОВА Наталія Миколаївна, керівниця відділу розвитку професійних кваліфікацій управління кваліфікацій Національного агентства кваліфікацій

ОДИНЕЦЬ Олександра Олександрівна, керівниця відділу супроводження рамок кваліфікацій проектного управління Національного агентства кваліфікацій

ПОЛІЩУК Маргарита Петрівна, керівниця відділу супроводження Europass проектного управління  Національного агентства кваліфікацій

БОБИРЕЦЬ Яна Володимирівна, керівниця відділу супроводження Euroguidance проектного управління Національного агентства кваліфікацій

АНДРОЩУК Ірина Василівна, завідувачка кафедри технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва Хмельницького національного університету

Структура Програми

Назва теми Тривалість, хв.
Відеолекція Самостійна робота
Вступ. «Кваліфікації як основа для кар’єри, економіки і освіти. Чому кваліфікації вирішують більше, ніж диплом» 5
1 Освітні та професійні кваліфікації 60 180
1.1. Освітні та професійні кваліфікації: Що це і для чого? 20 60
1.2. Узгодження освітніх та професійних кваліфікацій: нормативна база, приклади 20 60
1.3. НРК – основа для розроблення освітніх і професійних кваліфікацій. Врахування законодавства щодо окремих видів занять 20 60
2 НРК як інструмент прозорості освітніх програм і визнання кваліфікацій вищої освіти в єдиному просторі вищої освіти 50 290
2.1. НРК. Ключова ідея створення та впровадження 20 60
2.2. Співставлення НРК з РК ЄПВО за рівнями та дескрипторами 15 120
2.3. Зіставлення НРК з ЄРК: від Національного координаційного центру ЄРК до аналізу дескрипторів та рівнів 15 110
3 Інструменти європейського кваліфікаційного простору 55 380
3.1. Euroguidance в Україні: підтримка професійної орієнтації та мобільності. Що таке Euroguidance? 5 60
3.2. Мета та завдання Національного центру Euroguidance в Україні 5 20
3.3. Безкоштовні ресурси та можливості, доступні для громадськості 10 120
3.4. Europass: онлайн-інструменти для нових можливостей. Створення, мета, завдання 15 60
3.5. Цифрові інструменти Europass: профіль Europass, резюме Europass (CV), додаток до диплому, додаток до сертифікату, паспорт мобільності (Passport  Mobility) 20 120
4 Національні та міжнародні бази збору інформації щодо професійних кваліфікацій. Національний класифікатор кваліфікацій ЄРК-КП. Класифікації ESCO та ISCO. Пошук необхідної інформації та робота з професійною кваліфікацією в базах ESCO та ISCO 10 215
5 Професійні стандарти як осередок формування професійних кваліфікацій 20 160
6 Професійний стандарт в освітній програмі: виконати неможливо ігнорувати 30 210
6.1. Вимоги законодавства 10 70
6.2. Спеціальні вимоги до освітніх програм, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання 10 70
6.3. Основні підходи щодо виконання вимог професійних стандартів в освітніх програмах 10 70
7 Система професійних кваліфікацій у сфері охорони здоров’я 90 170
7.1. Законодавчі зміни та перехідні положення у сфері охорони здоров’я. МОЗ у розробленні професійних стандартів. Поточна практика присвоєння професійних кваліфікацій після інтернатури. 50 80
7.2. Практичний кейс. Професійні кваліфікації у сфері фармації 40 90
8 Особливості акредитації освітніх програм, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій 95 300
8.1. Проєктування освітніх програм, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій 15 85
8.2. Виклики і проблеми акредитації освітніх програм, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій 15 80
8.3. Практичні кейси. Акредитація освітньої програми, що передбачає присвоєння професійних кваліфікацій

1.     Професійна кваліфікація за умови наявності професійного стандарту, який враховано в стандарті вищої освіти.

2.     Професійна кваліфікація за умови наявності професійного стандарту, який не враховано в стандарті вищої освіти.

3.     Професійна кваліфікація за умови відсутності професійного стандарту.

4.     Дві професійні кваліфікації: одна за умови наявності професійного стандарту, друга – в разі відсутності професійного стандарту.

65 135
9 Навички та компетентності у професійних стандартах: український та європейський підхід. Практичні поради для розробників професійних стандартів 10 125
10 Присвоєння професійних кваліфікацій в кваліфікаційних центрах 20 180
10.1. Правовий статус кваліфікаційного центру 10 90
10.2. Окремі аспекти створення та акредитації кваліфікаційного центру 10 90
11 Тестування 45
  Всього годин 490

8 год. 10 хв.

2 210

36 год. 50 хв.

Висловлюємо щиру вдячність Національному агентству кваліфікацій за надану можливість прослухати курс лекції та систематизувати свої знання стосовно впровадження сучасних підходів до розроблення освітніх програм, узгоджених із професійними кваліфікаціями, стандартами та європейськими рамками!